Zespoły bólowe kręgosłupa – rehabilitacja

masaż klasyczny

Dolegliwości bólowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa są najczęstszą przypadłością na którą, cierpi zdecydowana większość współczesnego społeczeństwa bez względu na wiek oraz płeć. Choroba kręgosłupa pod postacią dyskopatii plasuje się na drugim miejscu, co do częstości występowania chorób przewlekłych w Polsce. Zatem, czy w każdym przypadku rehabilitacja kręgosłupa będzie konieczna?

rehabilitacja kręgosłupa KrakówCzęść lędźwiowa kręgosłupa człowieka posiada największe kręgi o klinowatym kształcie. Mimo masywnej budowy w tym odcinku, dochodzi często do: przeciążeń, zmian zwyrodnieniowych kręgów, uszkodzenia krążka międzykręgowego, co prowadzi do wystąpienia silnych i często długotrwałych objawów bólowych a niekiedy do trwałego kalectwa. W naszym społeczeństwie siedzący tryb życia, niska aktywność fizyczna oraz brak prawidłowych wzorców ruchowych prowadzi do coraz częstszego występowania zespołów bólowych kręgosłupa zwłaszcza na tle dyskopatii w odcinku lędźwiowo-krzyżowym.

Rehabilitacja kręgosłupa

Pierwszym etapem leczenia jest leczenie zachowawcze, czyli nieoperacyjne. Rehabilitant przeprowadza wywiad z pacjentem, na jego podstawie i zaleceniach lekarza planuje terapię chorego. Nieodzownym warunkiem prawidłowego wykonywania wszelkich ćwiczeń jest opanowanie świadomego kontrolowanego zmniejszania nadmiernego napięcia mięśni, czyli ich rozluźnienia.

rehabilitacja kręgosłupa KrakówCelem ćwiczeń jest odzyskanie prawidłowej elastyczności mięśni przykręgosłupowych, oraz uzyskanie balansu mięśniowego między grupą mięśni grzbietu a mięśniami brzucha. Praca nad stabilizacją centralną jest istotą ćwiczeń, która pozwala zmniejszyć dolegliwości I zapobiec ich nawrotom. Ćwiczenia powinny być dobrane indywidualnie do pacjenta, w wygodnych i niebolesnych pozycjach. Podczas ćwiczeń powinno pamiętać się o prawidłowym oddychaniu. Ważne jest aby pacjent ćwiczył systematycznie oraz by przestrzegał prawidłowych nawyków ruchowych podczas wykonywania codziennych czynności . Należą do nich:

• prawidłowe schylanie się (schylanie się z prostym kręgosłupem poprzez zgięcie kolan, bioder- przysiad z szeroko rozstawionymi nogami, bądź przez wykonie klęku na jedno kolano)
  • utrzymanie prawidłowej pozycji siedzącej w pracy czy też samochodzie poprzez ergonomiczne ustawienie fotela, oparcie pod kątem 100º, odcinek lędźwiowy kręgosłupa powinien przylegać do oparcia, podczas siedzenia w pracy kolna powinny być w zgięciu większym niż 90º co pozwala na ustawienie miednicy w przodopochyleniu, monitor ustawiony na wprost
  • prawidłowa pozycja stojąca ( obie nogi równomierne obciążone,na szerokość bioder plecy proste, łopatki ściągnie, mięśnie brzucha napięte)

Rehabilitacja kręgosłupa – najczęściej stosowane metody kinezyterapeutyczne to:

Leczenie dolegliwości bólowych kręgosłupa wspomagamy również fizykoterapią.

Do zabiegów tych należą terapia prądami TENS, prądy diadynamiczne, prądy interferencyjne, jonoforeza, pole magnetyczne niskiej częstotliwości, światłolecznictwo, biostymulacja laserowa, ultradźwięki.